Néhány szóban az emésztőrendszer működéséről

egészség

Az általános jólét és az egészség az emésztő rendszer megfelelő működésén áll vagy bukik. Abban az esetben, ha az emésztőrendszerünk nem kiegyensúlyozottan működik, a szervezet nem képes hatékonyan felszívni a tápanyagokat, ami, mondanunk sem kell, táplálkozási zavarokhoz és rossz közérzethez vezet. Az immunrendszer működése is szorosan összefügg a helyes emésztéssel, így egyáltalán nem mindegy, hogy egészségesek vagyunk-e gyomor-tájt vagy sem. De honnan tudhatjuk mi, egyszerű földi halandók, hogy odabenn valami nem működik jól? Nos, a válasz roppant egyszerű, ha rossz a közérzetünk. Persze ennél nyilvánvalóbb és jobban körvonalazott tünetek is léteznek szép számmal, mégpedig a rendszeresen tapasztalt hányinger, gyomorégés, puffadás vagy indokolatlan fogyás.

Az is okot ad a gyanakvásra, ha túl gyakran van székrekedésünk, esetleg annak az ellenkezőjét tapasztaljuk túl gyakorta, a mindig rosszkor jövő hasmenést. Az igazság az, hogy az imént felsorolt problémák jelenléte előbb utóbb a lelkünket is „megüli”, így nem ritka eset, ha hosszútávon az emésztőrendszer nem kiegyensúlyozott működése rossz kedélyállapothoz, álmatlansághoz, sőt, depresszióhoz is vezethet. Azt sajnos kevesen tudják, hogy a probléma magától nem fog megoldódni, viszont a változás kulcsa a mi kezünkben van. Az emésztés zavarait általában két jelenség időzi elő: a túl sok, illetve a túl kevés gyomorsav. Az idősebb korosztály képviselői az előbbit nem tudják elkerülni, hiszen az évek múlásával a gyomorsav mennyisége óhatatlanul is csökkenő tendenciát mutat, ám a megfelelő probiotikummal ez is kordában tartható. Tökéletes megoldás a kevés gyomorsav esetén az egy-egy kanál almaecet napi rendszerességgel történő elfogyasztása.

A zsírok, a fehérjék és a szükséges szénhidrátok megfelelően kiegyensúlyozott jelenléte szintén roppant fontos, hogy jól érezzük magunkat kinn és benn egyaránt. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontos a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása, ám nem hagyhatjuk azt sem figyelmen kívül, hogy mi, emberek igenis húsevők vagyunk, így nem hagyhatjuk ki a szóban forgó ételt az étrendünkből – feltéve, ha egészségesek akarunk maradni hosszútávon is. Bár triviálisnak fog tűnni, mégis igaz: az emésztés a szájban kezdődik a rágással. A megfelelő rágás előtermeli a gyomorsavat, ami odalenn várja a puhára rágott tápanyagot, így könnyebb a gyomornak azt megemészteni. Az ételek kielégítő „megrágása” segíti a gyorsabb lebontást, így jobb emésztést is eredményez.

Érdekesség: manapság hódít az úgynevezett babapüré diéta. Köztudott, hogy a kicsi gyermekeknek készített ételek nem tartalmaznak tartósítószereket, tele vannak vitaminnal, és mindennel, amire egy fejlődő szervezetnek szüksége van. Az emberek jelentős része, főleg a hölgyek, azt gondolják, hogy püré diétával megkapnak mindent, amit a szervezetük igényel, mentesen mindentől, ami káros-, és amitől hízni lehetne. Sajnos azonban az említett diéta hosszútávon egy felnőtt ember számára veszélyes- a már említett rágás-lépcsőfok kihagyása miatt. Végül, de nem utolsó sorban álljon itt néhány étel és ital, amit mindenféleképpen kerülnünk kell, ha jóban akarunk lenni a pocakunkkal: a túl sok cukrot és tartósítószert tartalmazó finomított ételek, a gyorsételek, a szénsavas üdítők és az alkohol. Ha mégis megtörtént a baj, jó, ha van kéznél aloé-verás készítmény, hiszen az már néhány órán belül csökkentheti a gyomorégéssel tapasztalható kellemetlen tüneteket.