Néhány szóban az emésztőrendszer működéséről

Egészség  No comments

egészség

Az általános jólét és az egészség az emésztő rendszer megfelelő működésén áll vagy bukik. Abban az esetben, ha az emésztőrendszerünk nem kiegyensúlyozottan működik, a szervezet nem képes hatékonyan felszívni a tápanyagokat, ami, mondanunk sem kell, táplálkozási zavarokhoz és rossz közérzethez vezet. Az immunrendszer működése is szorosan összefügg a helyes emésztéssel, így egyáltalán nem mindegy, hogy egészségesek vagyunk-e gyomor-tájt vagy sem. De honnan tudhatjuk mi, egyszerű földi halandók, hogy odabenn valami nem működik jól? Nos, a válasz roppant egyszerű, ha rossz a közérzetünk. Persze ennél nyilvánvalóbb és jobban körvonalazott tünetek is léteznek szép számmal, mégpedig a rendszeresen tapasztalt hányinger, gyomorégés, puffadás vagy indokolatlan fogyás.

Az is okot ad a gyanakvásra, ha túl gyakran van székrekedésünk, esetleg annak az ellenkezőjét tapasztaljuk túl gyakorta, a mindig rosszkor jövő hasmenést. Az igazság az, hogy az imént felsorolt problémák jelenléte előbb utóbb a lelkünket is „megüli”, így nem ritka eset, ha hosszútávon az emésztőrendszer nem kiegyensúlyozott működése rossz kedélyállapothoz, álmatlansághoz, sőt, depresszióhoz is vezethet. Azt sajnos kevesen tudják, hogy a probléma magától nem fog megoldódni, viszont a változás kulcsa a mi kezünkben van. Az emésztés zavarait általában két jelenség időzi elő: a túl sok, illetve a túl kevés gyomorsav. Az idősebb korosztály képviselői az előbbit nem tudják elkerülni, hiszen az évek múlásával a gyomorsav mennyisége óhatatlanul is csökkenő tendenciát mutat, ám a megfelelő probiotikummal ez is kordában tartható. Tökéletes megoldás a kevés gyomorsav esetén az egy-egy kanál almaecet napi rendszerességgel történő elfogyasztása.

A zsírok, a fehérjék és a szükséges szénhidrátok megfelelően kiegyensúlyozott jelenléte szintén roppant fontos, hogy jól érezzük magunkat kinn és benn egyaránt. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, milyen fontos a zöldségek és a gyümölcsök fogyasztása, ám nem hagyhatjuk azt sem figyelmen kívül, hogy mi, emberek igenis húsevők vagyunk, így nem hagyhatjuk ki a szóban forgó ételt az étrendünkből – feltéve, ha egészségesek akarunk maradni hosszútávon is. Bár triviálisnak fog tűnni, mégis igaz: az emésztés a szájban kezdődik a rágással. A megfelelő rágás előtermeli a gyomorsavat, ami odalenn várja a puhára rágott tápanyagot, így könnyebb a gyomornak azt megemészteni. Az ételek kielégítő „megrágása” segíti a gyorsabb lebontást, így jobb emésztést is eredményez.

Érdekesség: manapság hódít az úgynevezett babapüré diéta. Köztudott, hogy a kicsi gyermekeknek készített ételek nem tartalmaznak tartósítószereket, tele vannak vitaminnal, és mindennel, amire egy fejlődő szervezetnek szüksége van. Az emberek jelentős része, főleg a hölgyek, azt gondolják, hogy püré diétával megkapnak mindent, amit a szervezetük igényel, mentesen mindentől, ami káros-, és amitől hízni lehetne. Sajnos azonban az említett diéta hosszútávon egy felnőtt ember számára veszélyes- a már említett rágás-lépcsőfok kihagyása miatt. Végül, de nem utolsó sorban álljon itt néhány étel és ital, amit mindenféleképpen kerülnünk kell, ha jóban akarunk lenni a pocakunkkal: a túl sok cukrot és tartósítószert tartalmazó finomított ételek, a gyorsételek, a szénsavas üdítők és az alkohol. Ha mégis megtörtént a baj, jó, ha van kéznél aloé-verás készítmény, hiszen az már néhány órán belül csökkentheti a gyomorégéssel tapasztalható kellemetlen tüneteket.

Print Friendly, PDF & Email
Címkék: