Ne keverjük össze a diétát a fogyókúrával!

Miközben a legjobb diéta után kutatunk az interneten, gyakran olvashatunk azokról a dolgokról, amelyekkel szembe kell nézniük azoknak, aki étrendváltoztatáson gondolkodnak. Sok helyen olvashatunk arról, hogy a helyes táplálkozásnak a mai értelmezésben kevés köze van az egészséges táplálkozáshoz. Mások ezzel az állítással határozottan nem értenek egyet, mert szerintük a legjobb diéta mítoszai a legveszélyesebbek. Ugyanakkor a megfelelő táplálkozásban az egészséges életmód és a fitnesz is fontos szempont.

Melyik pontosan a legjobb diéta?

A kiegyensúlyozott étrend (nem keverendő össze a diétával) az egészséges ember étrendje, ami megfelel a nemének, a korának, a foglalkozásának és akár a származásának is. Az orvostudomány gyakran foglalkozik az egészséges étrenddel. De a táplálkozási szakemberek más-más típusú orvosi diétákat tanulmányoznak és fejlesztenek ki. Ilyenek a terápiás és egyéb (például szénhidrátmentes) étrendek. Terápiás étrendre azoknak van szükségük, akiknek valamilyen okból kifolyólag másképpen kell étkezniük, mint a lakosság egészséges képviselőinek. Az ilyen orvosi diéták a betegség típusától függően különböznek. Az elhízás szintén betegség, ezért ilyenkor a speciális koleszterin- és purinszegény diéta betartása javasolt.

Az egészséges embereknek kerülni kell az extrém diétákat

Fogyás céljából az emberek sokszor alacsony kalóriabevitellel járó diétát alkalmaznak, amit az orvosok az elhízott betegeknek fejlesztettek ki. Tehát, ha valakinél ezt diagnosztizálták, akkor neki orvosi felügyelet mellett, ez lesz a legjobb diéta. A legtöbb ember azonban nem szenved olyan mértékű elhízástól, ami ennyire drasztikus megoldást igényel.

Szakaszos böjt, avagy a 16/8 diéta

A 16/8-as egy egyszerű diéta, ami a nap nagyobb részében böjtöléssel telik. Egész pontosan 8 órán keresztül bármit ehetünk, a maradék 16 órában viszont csak kalóriamentes folyadékot fogyaszthatunk. A szervezet a böjti időszak alatt erős hiányt tapasztal a bejövő forrásokból és ez gyengeséget, fáradékonyságot és rossz közérzetet eredményezhet. A másik hátránya, hogy ha az étkezésre szánt 8 órás időszakban az előbb említett hiányt egészségtelen ételekkel és túlevéssel kompenzáljuk, az eredmény sokkal rosszabb is lehet, mintha el sem kezdtük volna ezt a diétát.

Fokozottan figyeljünk oda a táplálkozásra, ha valamilyen krónikus betegségünk van!

A diabétesz korunkban minden túlzás nélkül népbetegségnek tekinthető. Minden cukorbetegségben szenvedő betegnek meg kell tanulnia az egészséges életmód általános elveit és a speciális cukorbeteg diéta jellemzőit a saját igényeihez, preferenciáihoz kell igazítaniuk. A cukorbetegek az étkezés során elfogyasztott szénhidrát tartalmát ki kell tudják számítani, ami kulcsfontosságú az inzulinadag beállításához és fel kell mérniük a táplálkozás során elfogyasztott fehérjék, zsírok hatását a szervezetükre.

Az epeköves diéta

A modern társadalom képviselői gyakran tapasztalják, hogy kő és homok képződik az epehólyagban, az epevezetékekben. A vizsgálatok eredményeinek megértése révén, az orvosok képesek sikeresen megállítani a betegség első jeleit és felírják a követendő terápiás módszereket. Az egyik fontos kezelési lépésnek az epeköves diéta tekinthető, ami magába foglalja a zsíros, fűszeres és sült ételek, a csokoládé, a cukros és szénsavas italok, valamint az alkohol kizárását. Az epeköves diéta könnyen emészthető zöldségekből, tej- és húskészítményekből áll, amelyeket kisebb adagokban, de gyakran (naponta 5-6 alkalommal), nagyjából ugyanabban az időben kell elfogyasztani. Az esetek többségében 1-3 hónapig tartó gyógyszeres kezelés és epeköves diéta után a tünetek megszűnnek. Az orvosok arra figyelmeztetnek, hogy nem szabad megszakítani a terápia menetét és megsérteni az ajánlott étrendet.

A táplálkozás alapelvei a szív- és érrendszeri betegségekben szenvedőknek

A szív- és érrendszeri megbetegedések érelmeszesedéshez és trombózishoz vezethetnek. Ebbe a kategóriába tartoznak a magas vérnyomást, a szívkoszorúér betegséget, a szívizomgyulladást, a szívritmuszavarokat és az egyéb szívbetegségeket mutató kórképek. Ezek korai diagnózisa segíthet a lehető leghosszabb ideig megőrizni a vitalitást. Még fontosabb a betegségek megelőzése és a szívbarát diéta betartása. Ez természetesen magába foglalja a dohányzásról való leszokást, a mérsékelt alkoholfogyasztást és az aktív testmozgást. A szív- és érrendszeri betegségeknél fontos, hogy a páciensek fenntartsák a tápanyagok helyes arányát az élelmiszerekben és vigyázzanak azok sokféleségére.

A fentebb leírtakból jól látható, hogy az egyénnek legjobb diéta megtalálásához egyáltalán nem szükséges a napi kalóriabevitelt 500-1000 kcal-kal csökkenteni, vagy kizárólag nyers zöldségeket fogyasztani. Csak annyit kell tenni, hogy nem hiszünk a női magazinokban megjelent cikkekben, hanem konzultálunk egy táplálkozási szakértővel arról, hogy melyik a számunkra legjobb diéta.