Egészség – lelki okai is lehetnek a hátfájásnak?

2020-08-20 Egészség

egészség

A hátfájásnál kellemetlenebb jelenséget keresve is alig találnánk. Azok a személyek, akiket rendszeresen kínoz a szóban forgó fájdalom, mindent megadnának a kínjaik enyhítéséért cserébe. A jó hír az, hogy talán a jelenség hátterében olyan prózai okok állnak, amelyek a rossz szokásainkból erednek, s mint olyanok, nem lehetetlen azokat megváltoztatni. E cikkünkben ezeket a lehetséges körülményeket vesszük sorra. Most, a kialakult világhelyzet miatt sokan kényszerültek otthonról dolgozni, azonban olyan személyek is akadnak szép számban, akik eleve home-office-ból tartják el magukat és a családot.

A home-office egyébként nagyon irigyelt jelenség, és a legtöbben sokat adnánk azért, ha reggel a munka előtt nem kellene sminkelni, kiválasztani az aznap viselt ruhát, majd a morcos tömegben zötykölődni az irodába, ahol még kénytelenek is vagyunk jópofát vágni a kollégák sokszor fárasztó történetei hallatán. A home-office viszont maga a Kánaán – akár a pizsamánkban is lenyomhatjuk a napot, ráadásul a kedvenc kanapénkról, sőt, az ágyunkból is dolgozhatunk.

Sajnos azonban – legyen bármilyen kényelmes is az említett ülő- vagy alvó alkalmatosság- a hátfájás sem várat magára sokat az elgémberedett testtartás miatt – éppen ezért, ha nem szeretnénk az egészségünkkel fizetni a kényelmünkért, igyekezzünk asztal mellől dolgozni, és ne felejtsük el a rendszeres nyújtó gyakorlatok elvégzését sem. Persze azok sem járnak feltétlenül jobban, akik az ülőmunkájuk miatt kénytelenek akár 8 órát is ugyanabban a székben dolgozni. A számítógépre görnyedve csak úgy repül az idő, de azért ne felejtsük el a már említett időnkénti testmozgatást, nehogy még a végén krónikus hátfájás legyen a dologból.

A női táskákról elterjedt az a vicces mondás, hogy gombostűtől repülőig minden egyebet tartalmaznak – a férfiak közül még a legbátrabbak sem vállalkoznának arra, hogy valamit megkeressenek a feleségük vagy a barátnőjük éppen aktuálisan kedvenc táskájában. Igen ám, de ennek „felszereltségnek” ára van – ha a táskánk ugyanis túl nehéz, a hátunkban is könnyebben megerőltetjük az izmokat. Mit tehetünk ennek elkerülése érdekében? Nos, jó ötlet lehet például időnként alapos önvizsgálatot tartani: ürítsük ki a táskát, és tegyük oldalra azokat a holmikat, amelyekre nincs szükség.

Ha a táska a formai tervezése miatt eleve nehéz, váltogassuk azt: egyszer a jobb, másszor a bal vállunkon viseljük, így elkerülhető, hogy megerőltessük a hátunkat. A rendszeres mozgás mellőzése is hátfájáshoz vezet, többek közt. Még abban az esetben is, ha nem vagyunk megrögzött sportőrültek, muszáj találnunk egy olyan mozgásformát, amit szívesen űzünk rendszeresen. A stressz, vagyis a modern világ rákfenéje, „ki sem bírná”, ha épp a hátunkra nem tehetné rá a mancsait. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha sokat szorongunk, akár megalapozottan, akár feleslegesen, az előbb-utóbb krónikus betegséggé növi ki magát, ami elsősorban a derék- és a hát izmait érinti negatívan.

Jó ötlet lehet például jógázni, vagy egyéb relaxációs meditációkat tanulni. Végül, de nem utolsó sorban, a hátfájás oka lehet a rossz minőségű matrac és párna is. Ez a terület tipikusan azt a kategóriát képviseli, amit nem érdemes elbagatellizálni, hiszen, ha nem pihentető az alvás, egy sor komoly rendellenességet vonzzunk az életünkbe, ráadásul rosszkedvűek és eredménytelenek leszünk a munkában is. A magas színvonalat képviselő párnával azonban előre borítékolhatjuk a nyugodt, és elsősorban egészséges pihenést.

Címkék: