A legegyszerűbb meditációs technika kezdőknek

A vezetett meditáció elsősorban azoknak szolgál felbecsülhetetlen értékkel, akik a mindennapjaik jelentős részében ki vannak téve a stressznek, rosszul alszanak és a szorongás, illetve a pánikrohamok sem ismeretlenek számukra.

Mi a meditáció és miért van rá szükség?

A világ elképesztően stresszes, irdatlan iramot diktál. Határidőkben élünk, folyamatosan rohanunk és sokkal többet vállalunk, mint amit valójában elbírunk. Szorongunk a jövőn, a múlt napjait idealizáljuk, közben elfelejtünk a jelenben élni. A vezetett meditáció abban segít, hogy mindezen a káoszon tudatosan uralkodhassunk.

Ami a testnek az edzés, az a léleknek a meditáció

A vezetett meditáció egy módszer, amivel az elménket pallérozhatjuk, a lelkünk háborgását pedig lecsillapíthatjuk. Olyan ez, mint a sport, csak az izmaink helyett, a két említett területet eddzük.

Tévhitek kavalkádjában

Ha valamiről, akkor a meditációról valóban sok tévhit terjeng a köztudatban. Vannak, akik úgy vélik, a rendszeres meditálással „jobb” emberré válhatnak, megint mások azt hiszik, hogy kiváló módja az érzések kikapcsolásának. Az igazság valójában az, hogy a meditáció megtanít koncentrálni, tudatosan élni, segít a stressz oldásában. Ezt nem az érzések, gondolatok kiiktatásával éri el, sokkal inkább azok tudatos irányításával.

Csak rá kell lépni az útra

A vezetett meditáció olyan módszer, aminek elsajátítása nincs korhoz vagy nemhez kötve. Bárki megtanulhatja, hogyan kell meditálni, feltéve, ha megvan hozzá a kellő affinitása és kedve. Hiszen meditálni úgy lehet a legeredményesebben, ha élvezzük, amit csinálunk.

Irányított meditáció vs. nem vezetett meditáció

A meditációnak számos fajtája van, a két legismertebb az irányított, illetve a nem vezetett módszer. Beszédes elnevezések ezek. A vezetett meditációt minden esetben tanár közbenjárásával éljük meg. Ez lehet személyes vagy online jelenlét. A nem vezetett módszert pedig egyedül végezzük. Az, hogy a kettő közül melyik a jobb, lehetetlen megállapítani, hiszen mindenkinek más válik be, az viszont kétségtelen, hogy a kezdőknek általában a vezetett technika bizonyul célszerűbbnek.

Hogyan kell meditálni?

A meditáció nem kerül pénzbe és nem is körülményes. Az első és talán legfontosabb lépés a megfelelő környezet megtalálása. Ideális esetben ez egy csendes, a világ zajától elzárt kuckó, ahol nem zavarhatnak meg minket a külső hatások. Viseljünk komfortos öltözetet és helyezkedjünk el az általunk preferált ülőhelyzetben! Csukjuk be a szemünket, ezáltal is biztosítva a figyelmünk összpontosítását. Lazítsuk el a testünket és figyeljünk a légzésünkre. A légzés legyen hosszú, tartsunk bent a tüdőben pár másodpercig a levegőt, mielőtt kiengednénk. Ezen a ponton már készen állunk arra, hogy ne csak a testünket legyünk képesek ellazítani, de az elménket is.

Ürítsük ki az elménket

Ne a másnap feladatai vagy a tegnap történései járjanak a fejünkben! Próbáljuk az elménket is ellazítani, ezáltal külső szemlélővé válni. Ha bevillan egy gondolat, például a másnapi feladataink, hagyjuk magunkat tovább sodródni, ne görcsöljünk rá az adott teendőre, ne foglalkozzunk vele – csupán annyit, amennyit egy tőlünk független személy tenné. A végső cél ugyanis a kézzel fogható valóság független megfigyelőjévé válni, abban a néhány percben, amíg meditálunk.

Miért ajánlatos a kezdőknek a vezetett meditációval indítani?

Egy gyakorlott tanár tolmácsolásában, kellemes hang és andalító zene kíséretében, könnyebben elsajátítható a meditálás folyamata, hiszen nem vagyunk egyedül, mert van, aki vezet az úton minket. Nem kell feltétlenül személyesen jelen lenni a meditációt vezető személynek, a YouTube-on számtalan hasznos videót találunk a témában. Ha már megvan a gyakorlat és a rutin, természetesen saját magunk is megélhetjük a meditáció lépéseit.

A vezetett meditáció élettani hatásai

A rendszeres meditálók számos pozitív egészségügyi hatásról számolnak be- Olyan hatásokról, amelyek nemcsak lelki, illetve szellemi, de fizikai szinten is jól tetten érhetőek. Ha nagyon egyszerűen szeretnénk fogalmazni, úgy is mondhatnánk, hogy a meditáció egészségesebbé teszi az életünket. Nemcsak a koncentrációban segít, de nagyban javítja az alvás minőségét, csökkenti a stressz hatásait, csillapítja a szorongást. Sőt, az esetleges függőségünkkel is könnyebben vehetjük fel a harcot, amennyiben rendszeresen élünk e kétségtelenül nagyszerű önterápiás módszerrel.

Vezetett meditáció kezdőknek – nem baj, ha elkalandozunk

Az egyik legyakoribb kérdés a kezdő meditálók részéről, hogy mennyi idő alatt lehet tökéletesíteni a módszert? Nos, ez esetben nincsenek kőbe vésett szabályok, viszont jó tudni, hogy a gyakorlat teszi a mestert elv a meditáció esetében is igaz. Tipikus esete ez annak, amikor nem is annyira az eredmény, sokkal inkább az odáig vezető út az, ami fontos. A gondolatban való elkalandozás ne tántorítson vissza senkit, ez még a haladókkal is megesik. A lényeg, hogy éljünk rendszeresen e jótékony hatású tevékenységgel, még akkor is, ha napi 1-2 percet tudunk felszabadítani a meditációra.

Olvass tovább